Главная » Файлы » Мои файлы

Календарно-тематичне планування уроків біології
[ Скачать с сервера (588.7 Kb) · Скачать удаленно (168 Kb) ] 21.09.2013, 14:39
9-й клас(105 год, 3 год на тиждень, із них 8 год - резервні)















№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки  Вступ (4 години)1  Біологічні науки, що вивчають організм людини  2  Значення знань про людину для збереження її здоров’я.   3  Походження людини. Особливості виду Homo sapiens.Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи.  4  Соціальне та культурне успадкування.  Учень:
називає:
біологічні науки, що вивчають людину; місце людини в системі живої природи;
характеризує:
особливості еволюції виду Homo sapiens; гіпотези походження виду Ноmo sapiens;
раси людей;
пояснює:
роль біологічних і соціальних факторів в еволюції людини;
робить висновок:про місце людини в системі органічного світу.Тема 1. Організм людини як біологічна система (4 години)5  Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітин.   6  Характеристика тканин. Демонстрування муляжів, мікропрепаратів тканин людини. 7  Органи. Фізіологічні системи органів людини.  8  Регуляторні системи організму людини.  Учень:
називає:
тканини організму людини; органи людини; фізіологічні системи органів організму людини;
наводить приклади:
 різних типів клітин;
характеризує:
клітинну будову організму людини; типи тканин; організм людини як систему;
пояснює:принцип нервової регуляції; принцип ендокринної регуляції;принцип імунної регуляції;порівнює:
принципи нервової і гуморальної регуляції фізіологічних функцій;
робить висновок:про організм людини як біологічну систему.Тема 2. Опора і рух (7 годин)9  Будова і функції опорно-рухової системи.    











№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки  10  Кісткова та хрящова тканини.Лабораторні роботи
№ 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.  11  Розвиток кісток. Сполучення кісток.
Практична робота
№ 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи.  12  Будова скелета людини.

Демонстрування: скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток.  13  Будова і функції скелетних м’язів. Види м’язів.   14  Механізм скорочення м’язів. Сила м’язів. Втома м’язів.Демонстрування:дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м’язів.Лабораторні роботи:№ 2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми. 15  Узагальнення та систематизація знань з тем: "Організм людини як біологічна система" та "Опора і рух". Контроль знань(тестування).  Тема 3. Кров і лімфа(7 годин)16  Внутрішнє середовище організму.   17  Склад і функції крові.Лабораторна робота
№ 3. Мікроскопічна будова крові людини. 18-19  Захисні функції крові. Імунітет.   











№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки20-21  Специфічний і неспецифічний імунітет.  22  Зсідання крові.  Учень:
називає: склад і функції крові; види імунітету (клітинний, гуморальний); органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
розпізнає:
- клітини крові на малюнках;
характеризує: плазму крові; будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів; імунітет, його значення, регуляція; імунні реакції організму;  зсідання крові як захисну реакцію організму;  групи крові: система АВО, резус-фактор;
обґрунтовує:  роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток;
пояснює: значення лімфи, тканинної рідини; поняття гомеостаз;  роль імунної системи в регуляції фізіологічних функцій, розвитку людини, регенерації тканин; роль імунної системи в реакцiях відторгнення трансплантатів;
спостерігає і описує: мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання: для запобігання ВІЛ-інфікуванню.Тема 4. Кровообіг і лімфообіг(6 годин)23  Органи кровообігу: серце і судини.

  24  Будова і функції серця.Практичні роботи
№ 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тискуДемонстрування муляжів будови серця. 25  Судинна система. Рух крові по судинах. Велике і мале кола кровообігу. Практичні роботи.№ 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.№ 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.  26  Регуляція кровопостачання органів.

  27  Лімфообіг та його значення.  28  Узагальнення та систематизація знань з тем: "Кров і лімфа" та "Кровообіг і Лімфообіг". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: кровоносні судини;
розпізнає: органи кровообігу на малюнках;
характеризує: будову і роботу серця; особливості будови серцевого м’яза; властивості серцевого м’яза; серцевий цикл; роботу серця; автоматію роботи серця; будову кровоносних судин; велике і мале кола кровообігу; рух крові по судинах; артеріальний тиск крові; фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
пояснює: регуляцію роботи серцево-судинної системи; причини порушення артерiального тиску; значення лімфообігу;
застосовує знання для: надання першої допомоги при кровотечах; профілактики серцево-судинних хвороб; самоспостережень за частотою пульсу. 














№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПриміткиТема 5. Дихання(5 годин)29-30  Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Демонстрування: муляжів будови легень, моделі гортані. 31  Голосовий апарат.   32  Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах. Нейрогуморальна регуляція дихання.Демонстрування:, моделі, що пояснює вдих і видих, спірометра; дослід з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень; прийомів штучного дихання. 33  Узагальнення та систематизація знань з тем: "Дихання". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: функції органів дихання;
розпізнає: органи дихання на малюнках;
характеризує: процеси дихання; регуляцію дихальних рухів; будову і функції органів дихання;  роботу голосового апарату; механізми легеневого дихання;
пояснює: механізм кровообігу у легенях і тканинах; нервову і гуморальну регуляцію процесу дихання; відмінності легеневого і тканинного дихання;  вплив оточуючого середовища на дихальну систему;
порівнює і обґрунтовує:  різницю складу повітря, що вдихається і видихається;
застосовує знання для: профілактики захворювань органів дихання.Тема 6. Харчування і травлення(8 годин)34  Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин. Харчування і здоров’я.  35  Будова і функції органів травлення, травних залоз. Демонстрування моделей органів травлення та дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.Лабораторна робота
№ 4. Дія ферментів слини на крохмаль. 36  Травлення у тонкому кишечнику.   37  Функції товстого кишечнику.   38  Регуляція травлення.  39  Практичні роботи
№ 5. Антропометричні виміри.   40  Практичні роботи № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам.   










№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки41  Узагальнення та систематизація знань з теми: "Харчування і травлення". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: органи травної системи; травні залози;
розпізнає: органи травлення на малюнках;
характеризує: їжу як джерело енергії; процеси живлення і травлення; травлення в ротовій порожнині; функцію слинних залоз, склад слини; будову і функції зубів;  будову шлунка, травлення в шлунку; ферменти шлункового соку; значення соляної кислоти для травлення в шлунку; регуляцію соковиділення, рухової активності шлунка; будову і функції тонкого кишечнику; травлення в тонкому кишечнику; всмоктування поживних речовин; функції товстого кишечнику; функції печінки;
пояснює: роль печінки і підшлункової залози в травленні; значення ворітної системи печінки; функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;  значення мікрофлори кишечнику; нервово-гуморальну регуляцію роботи системи травлення; обмін речовин і енергії між організмом і оточуючим середовищем;
спостерігає та описує: дію ферментів слини на крохмаль;
застосовує знання: про будову і функції органів травлення для профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь;  для обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування; для складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат власного організму; для самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.Тема 7. Терморегуляція(3 години)42  Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача.   43  Будова і функції шкіри.     Лабораторна робота
№ 5. Будова шкіри, нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна). 44  Роль шкіри в терморегуляції.Практична робота
№ 7. Вимірювання температури тіла в  пахвовій ямці.  Учень:
називає: функції шкіри;
розпізнає: складові шкіри на малюнках;
характеризує: процеси теплообміну; механізми терморегуляції;  рефлекторний характер терморегуляції;
пояснює: механізми терморегуляції;
обґрунтовує: значення шкіри в пристосуванні організму до умов навколишнього середовища;
спостерігає та описує: будову шкіри та її похідних;
застосовує знання: для профілактики захворювань шкіри.Тема 8. Виділення(3 години)45  Будова і функції сечовидільної системи.Демонстрування моделей будови нирки ссавця, людини. 46  Регуляція кількості води в організмі.
Роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності.   















№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки47  Узагальнення та систематизація знань з тем: "Терморегуляція" і "Виділення". Контроль знань(контрольна робота №1).  Учень:
називає: органи та функції сечовидільної системи;розпізнає: органи сечовидільної системи на малюнках;
характеризує: будову і функції нирок; нефрон; будову і функції сечових шляхів; регуляцію сечовиділення; складові шкіри, які беруть участь у виділенні;
пояснює: утворення первинної та вторинної сечі; роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну, підтриманні гомеостазу; рефлекторний характер виведення сечі; значення виділення із організму кінцевих продуктів обміну; роль шкіри у процесах виділення; регуляцію процесів виділення;
застосовує знання: для профілактики захворювань сечовидільної системи.Тема 9. Ендокринна регуляція функцій організму людини(6 годин)48  Принципи роботи ендокринної системи.  49-52  Залози внутрішньої секреції. Гормони.     53  Значення залоз внутрішньої секреції у підтриманні гомеостазу й адаптації організму.  Учень:
називає: залози внутрішньої секреції; місце розташування залоз внутрішньої секреції в організмі людини;
характеризує: нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;
 гормони, принцип їх дії; вплив гормонів на процеси обміну в організмі; роль гіпоталамуса в регуляції роботи ендокринної системи; значення гіпофіза в регуляції роботи ендокринної системи; роль ендокринної регуляції процесів життєдіяльності людини;
пояснює: обернений позитивний і негативний зв’язки; роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; порушення гормональної регуляції в організмі; роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;
обґрунтовує: значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу і адаптації організму;
застосовує знання: для профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій залоз внутрішньої секреції.Тема 10. Розмноження та розвиток людини(8 годин)54  Етапи онтогенезу людини.   55  Формування статевих ознак. Генетичне визначення статі.  56  Будова статевих органів.   57  Розвиток статевих клітин.   58  Менструальний цикл. Запліднення.   59  Ембріональний розвиток. Функції плаценти.   59  Постембрiональний розвиток людини.   










№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки60  Узагальнення та систематизація знань з тем: "Ендокринна регуляція функцій організму людини" та "Розмноження та розвиток людини". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: первинні та вторинні статеві ознаки людини; періоди онтогенезу людини;
характеризує: реалізацію в людини функції продовження роду; будову і функції статевих залоз людини;
 будову статевих клітин; процес запліднення; штучне запліднення у людини; розвиток зародка і плода;
 вплив факторів середовища на розвиток плода; вагітність і пологи; розвиток дитини після народження;
 вікові особливості статевого дозрівання хлопчиків і дівчаток; особливості підліткового віку; старіння і смерть;
пояснює: роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;
застосовує знання: для запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередженню ВІЛ-інфікування.Тема 11. Нервова регуляція функцій організму людини(8 годин)61  Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.   62  Регуляція рухової активності. Спинний мозок.   63-64  Головний мозок. Стовбур мозку. Мозочок. Підкоркові ядра. Довільні рухи і кора головного мозку. Лабораторна робота
№ 6. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластинчастими препаратами). 65  Регуляція роботи внутрішніх органів.
Вегетативна (автономна) нервова система.   66  Симпатична та парасимпатична нервові системи, їх функції.   67  Взаємодія регуляторних систем організму. Гіпоталамо-гіпофізарна система.  68  Узагальнення та систематизація знань з теми: "Нервова регуляція функцій організму людини". Контроль знань(тестування).   










№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПриміткиУчень:
називає: складові центральної й периферичної нервової системи;
характеризує: сіру і білу речовину спинного мозку; мотонейрони; відділи головного мозку; будову головного мозку; функції стовбура головного мозку; функції мозочка; функції підкоркових ядер; соматичну нервову систему; вегетативну нервову систему; симпатичну та парасимпатичну нервову систему; ретикулярну формацію і лімбічну систему; фактори, які порушують роботу нервової системи;
пояснює: нервову регуляцію рухової активності людини; роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; значення нервової системи для узгодження функцій організму зі змінами довкілля; механізми взаємодії регуляторних систем організму;
застосовує знання: для обґрунтування необхідності дотримання режиму праці й відпочинку;
описує: будову головного мозку людини;
робить висновок: про узгодженість регуляції функцій в організмі.Тема 12. Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи(8 годин)69  Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем.   70  Загальна характеристика сенсорних систем.   71-73  Будова аналізаторів. Зорова сенсорна система, слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей ока і вуха. Лабораторні роботи
№ 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.
№ 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
№ 9. Вимірювання порогу слухової чутливості. 74-75  Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги,руху, дотику, температури, болю.  76  Узагальнення та систематизація знань з теми: "Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: основні сенсорні системи;
характеризує: особливості будови і функції зорової, слухової, нюхової, смакової сенсорних систем; сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю; процеси сприйняття світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла;
пояснює: значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму й взаємозв’язку організму і середовища;обґрунтовує: взаємозв’язок будови і функцій сенсорних систем;
застосовує знання: для дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху;
робить висновок: про роль сенсорних систем у житті людини.Тема 1. Формування поведінки і психіки людини(12 годин)77  Ретикулярна формація мозку і рівні сприйняття інформації.    


















№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПримітки78  Сон. Біоритми.   79  Безумовні й умовні рефлекси. Інстинкти.Лабораторна робота
№ 10. Безумовні й умовні рефлекси людини. 80  Структура інстинктивної поведінки, її модифікації.   81  Види навчання. Пам’ять. Види пам’яті.  82  Практична робота
№ 8. Дослідження різних видів пам’яті.  83  Набута поведінка.  84  Узагальнення та систематизація знань з теми: "Формування поведінки і психіки людини". Контроль знань(тестування).  Учень:
називає: види пам’яті; види сну;
наводить приклади: інстинктивної й набутої поведінки;
характеризує: роль ретикулярної формації мозку у сприйнятті інформації; сон як функціональний стан організму; біоритми людини; інстинктивну поведінку людини; набуту поведінку людини; види навчання; короткочасну і довготривалу пам’ять; процедурну і декларативну пам’ять;пояснює:пристосувальну роль поведінки людини; біологічне значення сну; модифікації інстинктивної поведінки людини; механізми пам’яті;
застосовує знання:для дотримання режиму праці й відпочинку, правил розумової діяльності.Тема 2. Мислення і свідомість(8 годин)85  Мислення і кора великих півкуль головного мозку.  86  Функціональна асиметрія мозку.   87  Мова.   88  Індивідуальні особливості поведінки людини.   89  Практичні роботи
№ 9. Визначення типу темпераменту.  90  Характер людини. Свідомість.  91  Практичні роботи
№ 10. Виявлення професійних схильностей.  92  Узагальнення та систематизація знань з теми: "Мислення і свідомість". Контроль знань(контрольна робота №2).  Учень:
називає: функціональну спеціалізацію півкуль великого мозку; компоненти особистості;  можливості особистості: обдарованість і здібності;
характеризує:  роль кори головного мозку в мисленні; роль гіпоталамуса у формуванні мотивації; види мотивації, домінанта; фізіологічні основи мовлення; особливості психічної діяльності людини; чинники, що впливають на формування особистості; функціональна спеціалізація півкуль головного мозку; значення другої сигнальної системи у сприйнятті навколишнього середовища; компоненти особистості, характер; 










№п/пДатаТема урокуБіологічний експериментПриміткипояснює: зв’язок мотивації й емоцій; особливості функціональної асиметрії мозку у різних індивідів;
 причини індивідуальних особливостей поведінки людини; психічні процеси, що лежать в основі пізнання людиною навколишнього світу (увага, відчуття, сприйняття, пам’ять, воля, емоції);
обґрунтовує: роль самовиховання у формуванні особистості;  вплив соціальних факторів на формування особистості;
робить висновок: про біосоціальну природу людини;
застосовує знання:під час самоспостереження за розвитком власної уваги, пам’яті; для самовиховання особистісних якостей та профільного самовизначення.Узагальнення матеріалів курсу(7 годин)93  Особливості будови й функціонування основних систем органів людини.  94  Особливості будови й функціонування основних систем органів людини.  95  Особливості будови й функціонування основних систем органів людини.  96  Особливості будови й функціонування основних систем органів людини.  97  Психіка, мислення і свідомість людини.  98  Психіка, мислення і свідомість людини.  99  Психіка, мислення і свідомість людини.  100-106  Екскурсія до природничого музею. Походження людини.   
Категория: Мои файлы | Добавил: Reks | Теги: Календарно -тематическое планирован
Просмотров: 1235 | Загрузок: 447 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0